Een trekhaak slijt maar weinig in het gebruik. De kans is groot dat de levensduur langer is dan die van de auto waaraan hij gemonteerd is. Is het verstandig om een tweedehands trekhaak te kopen?
Wanneer je een tweedehandsauto met een trekhaak koopt, is de kans groot dat de trekhaak ook al gebruikt is. Omdat een trekhaak bij de APK check van een auto gecontroleerd wordt op bevestiging en de slijtage van de kogel, kun je ervan uitgaan dat een trekhaak die al op een occasion zit goed is. Heeft de auto flinke schade aan de achterzijde gehad, dan zal de trekhaak ook beschadigd zijn. De kogel kan verbogen zijn, net als de balk die achter de bumper zit.
Een regelmatig probleem bij gebruikte trekhaken is corrosie in de kabelset. Hierdoor kan de verlichting van de aanhanger én die van de auto slecht werken.
Wanneer je een trekhaak wilt overbouwen van de ene op de andere auto, dan is het uiteraard van groot belang dat de trekhaak ontworpen is voor de auto waarop deze gemonteerd gaat worden. Beoordeel vóór het demonteren de staat van de trekhaak. Je kunt dan namelijk nog goed zien of de trekhaakkogel in de stand staat zoals deze vanaf de fabriek bedoeld is. Als alles in orde is, kun je aan de hand van de handleiding, trekhaak demonteren ,de trekhaak van de oorspronkelijke auto verwijderen.
Op sloperijen en verkoopwebsites staat regelmatig een 2e hands trekhaak te koop. Wil je een tweedehands trekhaak kopen die al gedemonteerd is, dan kun je op het typeplaatje controleren of deze trekhaak geschikt is voor jouw auto. Omdat je met het blote oog niet kunt zien of de losse trekhaak ten gevolge van een ongeluk verbogen is, neem je het risico dat de trekhaak onbruikbaar blijkt na montage. Bij een demontagebedrijf wordt de kabelset vaak kort afgeknipt, dan is de aanschaf van een nieuwe set aan te raden.
Het monteren van de trekhaak kan volgens de oorspronkelijke montagehandleiding van de trekhaakfabrikant gebeuren. Let op de juiste montagepunten en het vastzetten met het juiste aanhaalmoment. Kies bij het monteren van een gebruikte trekhaak altijd voor nieuwe bevestigingsmaterialen, zoals bouten en borgmoeren volgens de specificaties van de fabrikant. De kabelset voor de verlichting kan overgezet worden, mits deze storingsvrij is. Let erop dat bij moderne auto’s soms een autospecifieke interface gebruikt is. Een tweedehands set moet uiteraard overeenkomen met die van de auto waarop de trekhaak gemonteerd wordt. Koop je een afneembare trekhaak tweedehands, zorg dan dat de sleuteltjes van de vergrendeling meegeleverd worden.
Een 2e hands trekhaak is al veel gebruikt en dat laat sporen na. Oppervlakteroest is geen belemmering voor de levensduur, bij zware roestschade en verbogen constructiepunten is het raadzaam de trekhaak niet te gebruiken. Controleer ook de diameter van de kogelkop. Deze moet over de middellijn minimaal 49 millimeter zijn volgens de APK-eisen. Een sterk verroeste kogelkop is eenvoudig glad te maken met een stuk middelfijn schuurlinnen. Overigens is het monteren van een gebruikte trekhaak duurder dan je denkt, zeker als je rekening houdt met je eigen uren die erin gaan zitten. Informeer vrijblijvend via trekhaakofferte.nl naar de montage van een nieuwe trekhaak. De kosten én het gemak zullen je verbazen.
Tweedehands trekhaken worden online aangeboden voor verschillende auto’s. Je kan er zeker van zijn dat er voor deze auto’s tweedehands trekhaken te koop zijn: